Najlepsze gry planszowe | TOP ranking planszówek 2024
Jakie są najlepsze gry planszowe wszech czasów? Sprawdźcie ranking gier planszowych, w które warto zagrać!
Najlepsze gry planszowe wszech czasów
Poniżej znajdziecie listę najlepszych gier planszowych wydanych w Polsce. Każda z poniższych planszówek otrzymała prestiżowy tytuł Plaszowej Gry Roku w danych kategoriach. Ów nagroda przyznawana jest w Polsce od 2004 roku i służy przede wszystkim popularyzacji gier planszowych. W kapitule są eksperci z tej dziedziny, także mamy pewność, że poniższe gry to rzeczywiście „najlepsze z najlepszych”.
Jakie są najlepsze gry planszowe?
Najlepsze gry planszowe to oczywiście takie, które potrafią nas przykuć do grania z rodziną i przyjaciółmi na długie godziny. Bardzo ważna jest tutaj grywalność, zasady czy też wykonanie. Nowoczesne gry planszowe są niezwykle dopracowane i z każdym kolejnym rokiem wyglądają coraz przepiękniej. Nic dziwnego, że w naszym kraju jest wielu kolekcjonerów gier planszowych. Warto tutaj sprawdzić także najlepsze strategiczne gry planszowe.
Ranking gier planszowych w Polsce
Poniżej znajdziecie ranking gier planszowych z podziałem na lata – począwszy od najnowszych gier, po najstarsze. Pod opisem każdej z gier, znajdują się najważniejsze informacje związane z liczbą graczy, czasem gry, wiekiem oraz ceną danej gry. Warto na spokojnie przejrzeć tytuły i wybrać ten, który nas najbardziej zainteresuje.
➡️ Najlepsze gry planszowe 2021
Azul: Letni Pawilon – gra planszowa roku dla całej rodziny
Gra Azul: Letni pawilon przeniesie Cię do Portugalii, gdzie podejmiesz się zadania, które w rzeczywistości nigdy się nie rozpoczęło. Jako mistrz rzemiosła, będziesz budować Letni Pawilon z najlepszych materiałów. Musisz zachować ostrożność i unikać marnowania zasobów. Tylko najlepsi sprostają wyzwaniu, jakim jest uhonorowanie portugalskiej rodziny królewskiej.
Barrage – gra planszowa roku zaawansowana
Barrage to zaawansowana ekonomiczna gra planszowa dla 1 do 4 graczy, w której każdy pełni rolę prezesa spółki państwowej walczącej o prymat na rynku produkcji energii w regionie Alp. Gracze kupują i korzystają z technologii, by budować tamy i elektrownie wodne oraz łączą je za pomocą kanałów. Kompletny system wodny pozwala na użycie zgromadzonej przy tamach wody do produkcji energii i realizację kontraktów. Barrage to gra wyjątkowa – ma zaskakującą, perfekcyjnie zaprojektowaną mechanikę, niezwykle silną, ale i nieoczywistą interakcję między graczami, w której nasze sukcesy mogą równie mocno zaszkodzić co pomóc przeciwnikom, oraz przepiękną szatę graficzną, a także ścisłe powiązanie mechaniki z tematyką, w której zadbano o najdrobniejszy szczegół.
Draftozaur – gra planszowa roku dla dzieci
Dinozaury wędrują w poszukiwaniu najlepszych terenów. Postaraj się, aby na Twojej planszy znalazły się dinozaury, za które zdobędziesz najwięcej punktów. Nie będzie to takie łatwe, bo na każdym polu planszy dostajesz punkty za inne gatunki! Gra zawiera 2 wersje: lato i zima. Każdą z nich rozgrywa się na innej planszy!
Cthulhu: Death May Die – gra planszowa roku tematyczna
Cthulhu: Death May Die to mocno klimatyczna kooperacyjna gra scenariuszowa dla 1 do 5 graczy oparta na literaturze H.P. Lovecrafta. Gracze wcielają się w Badaczy, posiadających unikalne umiejętności oraz rodzaje Niepoczytalności, którzy stają do walki z Kultystami, Potworami, aby wreszcie ostatecznie zmierzyć się z Przedwiecznym. Z upływem czasu będą coraz bardziej popadać w szaleństwo, co wprawdzie wzmocni ich zdolności, ale też niechybnie zbliży ku śmierci. Cthulhu: Death May Die zaprojektowane przez weteranów branży – Roba Daviau (Pandemic Legacy 1 & 2) i Erica M. Langa (Blood Rage, Rising Sun) wyróżnia się nastrojowym klimatem, intuicyjną i emocjonującą rozgrywką oraz niepowtarzalnymi figurkami, z których znane jest wydawnictwo CMON. Do tej wybuchowej mieszanki dołączył Adrian Smith oraz Karl Kopiński, którzy swoim talentem artystycznym stworzyli niepowtarzalną i spójną wizję mitologii Cthulhu.
Watergate – gra planszowa roku dla dwóch osób
Weź udział w słynnej aferze „Watergate”. Dzięki przystępnym zasadom i dwóm odmiennym taliom kart, gra pozwoli przeżyć na nowo historię w ekscytujący i trzymający w napięciu sposób, a każda rozgrywka będzie inna. Proste zasady – „zagraj kartę i wykonaj działanie” – oferują dużo strategicznych decyzji i intensywny pojedynek w przeciąganie liny. To wszystko zamknięte w 30-minutowej rozgrywce, porównywanej przez recenzentów do przebojowej gry „Twilight Struggle”. Dobre przyjęcie gry na rynku potwierdza prestiżowa nagroda Golden Geek w kategorii najlepsza gra 2-osobowa. Watergate to dwuosobowa gra karciana o najsławniejszym skandalu politycznym wszech czasów. Jeden z graczy wciela się w rolę wydawcy gazety, podczas gdy drugi reprezentuje administrację prezydenta Nixona. Administracja prezydenta Nixona musi zyskać odpowiednio duży rozmach swoich działań, by wytrzymać do końca kadencji, natomiast wydawca musi zebrać wystarczająco dużo dowodów, by ujawnić bezpośrednie powiązania dwóch informatorów z prezydentem. Oczywiście administracja zrobi wszystko, by ukryć owe dowody. Czy sekretne źródło nazywane „Głębokim Gardłem” przechyli szalę pojedynku? Kto okażę się zwycięzcą w tym nieubłaganym wyścigu z czasem?
Paranormalni detektywi – gra planszowa roku imprezowa
Paranormalni detektywi to gra imprezowa z elementami dedukcji. Jeden z graczy odgrywa rolę ducha niedawno zmarłej osoby, podczas gdy pozostali gracze wcielają się w paranormalnych detektywów, którzy starają się odkryć, w jaki sposób ofiara zmarła. Używając swych zdolności medium, detektywi będą komunikować się z duchem, zadając pytania dotyczące szczegółów zbrodni. Duch odpowiada na różne dostępne dla zjawy sposoby, między innymi układając sznury wisielca, zagrywając karty tarota, układając na tabliczce słowne zagadki czy też kierując ręką rysującego detektywa!
Zaginiona wyspa Arnak – gra planszowa roku graczy
Zaginiona wyspa Arnak to gra łącząca mechaniki budowania talii i rozmieszczania robotników. Uczestnicy będą eksplorować kolejne zakątki planszy i odkrywać nieznane tereny, umiejętnie zarządzając zgromadzonymi zasobami. Oprócz klasycznych efektów, dostępne karty posłużą również do rozmieszczania pracowników, a wraz z odkrywaniem kolejnych części wyspy, pojawią się zupełnie nowe akcje, które będziemy mogli wykonywać. Niektóre z nich będą wymagały posiadania konkretnych zasobów, kluczowe będzie więc zbudowanie solidnej podstawy.
Łąka – gra planszowa roku najładniejsza gra
Łąka to gra planszowa, w której wcielamy się w wędrowców obserwujących naturę. Wyposażeni w mapę, spacerujemy po malowniczej okolicy, szukając inspiracji i uwieczniając zapierające dech w piersiach widoki. Kierujemy się pasją i ciekawością świata, ale też rywalizacją o tytuł najwprawniejszego obserwatora przyrody! Przypadnie on temu, kto zdobędzie najwięcej punktów z zaobserwowanych gatunków zwierząt i roślin, krajobrazów oraz pamiątek zebranych z wędrówki. Zmagania toczą się także przy ognisku, gdzie gracze prześcigają się w realizowaniu celów swoich wypraw.
➡️ Najlepsze gry planszowe 2020
Brass: Birmingham – gra planszowa roku 2020
Brass: Birmingham, sequel wydanego w 2007 roku Brassa, to powtórna wycieczka do epoki, w której zmysł strategicznego myślenia napędzany intuicją ekonomiczną potrafił kreślić życiorysy na miarę Friedricha Kruppa i Stanisława Wokulskiego. Czy zdołasz pójść w ślady wielkich przemysłowców z epoki 80-godzinnego tygodnia pracy? Udowodnij, że jesteś graczem z prawdziwego zdarzenia! W Brass: Birmingham, będącym rozwinięciem pomysłu Martina Wallace’a przez Roxley Games, ponownie czekają na Ciebie dwie ery pełne wymagającego planowania, ciężkich decyzji do podjęcia i bezwzględnego podszczypywania przeciwników. Brass: Birmingham, wespół z reedycją pierwszej części – Brass: Lancashire – to tytuły, na które będą ostrzyć sobie zęby gracze poszukujący intelektualnej przygody, chcący sprawdzić się na polu batalii prowadzonych na wagony z węglem i tony żelaza, pragnący przechytrzyć oponentów chłodną logiczną kalkulacją. Są to pozycje obowiązkowe dla każdego zapaleńca gier ekonomicznych, nie wspominając o tych, którzy grali już kiedyś w Brassa. Pochłonie Was ogrom możliwości taktycznych oraz intensywna aura industrialnego kolorytu o czarno-stalowo-piwnym odcieniu. Posmaku goryczki nie stwierdzono. No chyba, że się samemu sobie nawarzyło zbyt wiele chybionego strategicznie piwa. (opis wydawcy)
🎲 2 – 4 osoby
🎲 od 14 lat
🎲 60 – 120 minut
Wyprawa do El Dorado – gra planszowa roku dla całej rodziny
Proste zasady, wielkie emocje! Celem gry jest jak najszybsze dotarcie do legendarnego miasta El Dorado. Zorganizuj ekspedycję i udaj się w podróż przez dżunglę. Będziesz potrzebował doświadczonych przewodników i odpowiedniego sprzętu. Zatrudnisz zwiadowcę czy skorzystasz z pomocy tubylców? Wybierzesz podróż statkiem czy wynajmiesz samolot? Bądź szybszy od rywali! Każda rozgrywka wymaga innej strategii. Najlepsza gra Reinera Knizi od ponad 10 lat! Nominowana także do prestiżowej nagrody „Spiel des Jahres”. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osoby
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: 30 – 60 minut
Zombie Kidz: Ewolucja – gra planszowa roku dla dzieci
Zombie Kidz: Ewolucja to pierwsza gra typu legacy stworzona specjalnie z myślą o dzieciach! Współpracujcie, aby ochronić waszą szkołę przed atakiem zombie! Ta gra rośnie wraz z Wami… i zombiakami! Gra zawiera zestaw naklejek zmieniających grę i tajne koperty z mocami! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osoby
🎲Od ilu lat: od 7 lat
🎲Czas gry: 5 – 15 minut
Nemesis – gra planszowa roku tematyczna
Nemesis jest grą przygodową typu „survival horror” przeznaczoną dla od 1 do 5 graczy. Gracze wcielają się w rolę członków załogi kosmicznego transportowca „Nemesis”, który po wykonaniu swojej misji obrał kurs powrotny na Ziemię. Nagle wydarzyło się coś, co na stałe odmieni los tej misji – komputer statku uruchomił procedury awaryjne: zatrzymał „Nemesis” i przywrócił świadomość załodze. Wciąż odurzeni zbyt szybkim wybudzeniem próbujecie dowiedzieć się, co spowodowało ten alarm. Sprawdzacie stan załogi i okazuje się, że biomonitor jednego z członków załogi nie wysyła żadnego sygnału. Sprawdzacie stan statku i odkrywacie, że poza uszkodzonymi silnikami, będziecie musieli jeszcze manualnie ustawić cel podróży. I nie jest to ostatnie z waszych zmartwień… bo na pokładzie znajdują się Intruzi. Dopóki procedura awaryjna jest aktywna, możecie zapomnieć o powrocie do domu. Nemesis jest grą kooperacyjną, której głównymi motywami są blef, zdrada i to, co uwielbia każdy fan gatunku survival horror – przygoda pełna niebezpiecznych spotkań i trudnych decyzji. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 90 – 180 minut
Zamek – gra planszowa roku dla dwóch osób
Dwa rody walczą o władzę nad zamkiem, w obrębie którego toczy się gra. Dokładając kolejne kafelki, tworzycie sieć dróg, łąki, domy i chlewy, nad którymi staracie się przejąć kontrolę. Musicie w przemyślany sposób wykorzystywać swoich poddanych: heroldów, mnichów, giermków i rolników – pomogą wam oni przejąć kontrolę nad obiektami zamku i zdobyć punkty. Otrzymacie je również za dwa elementy, które muszą się znaleźć w każdym porządnym zamku: kapliczki i dyby. Na koniec gry osoba z największą liczbą punktów przejmuje władzę w zamku, a rywala zakuwa w dyby. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 osoby
🎲Od ilu lat: od 8 lat
🎲Czas gry: ok. 45 minut
Sushi Go Party! – gra planszowa roku imprezowa
Sushi go party! to samodzielna wersja popularnej, imprezowej karcianki, oparta o znaną z 7 cudów świata mechanikę draftu. Gracze dobierają na rękę tyle samo kart, po czym jedną z nich wybierają, a resztę przekazują dalej. W ten sposób konstruujemy jak najbardziej opłacalne zestawy, kontrolując jednocześnie poczynania przeciwników. Oprócz możliwości zaproszenia do stołu aż 8 osób, Sushi go party! oferuje możliwość samodzielnego konstruowania menu. Na samym początku gry wybieramy jeden rodzaj rolek, dwa dodatki, trzy przystawki i deser, a następnie składamy talię z zestawów wybranych kart. W ten sposób poszczególne rozgrywki jeszcze bardziej różnią się między sobą, a my mamy kontrolę nad celami, które będziemy realizowali w grze. Drugą istotną zmianą są nowe rodzaje sushi, które możemy włączyć do naszego menu. W sumie w grze znajdziemy 22 rodzaje kart, każdy ze specjalną zasadą punktowania. Sushi go party! to niesamowicie prosta i przyjemna gra, która nadaje się zarówno na początek przygody z planszówkami, jak i na imprezy w większym gronie. Jej zasady tłumaczy się w kilka minut, a sama rozgrywka jest dynamiczna, krótka i bardzo przyjemna. Dzięki dodatkowym kartom dań oraz możliwości samodzielnego konstruowania menu Sushi go party! jest jeszcze bardziej regrywalne. Sami decydujemy, kiedy przychodzi na zmianę składników i możemy dbać, by każda talia, a tym samym każda kolejna rozgrywka, była zupełnie inna od poprzednich. Możliwość zaproszenia do stołu aż ośmiu graczy czyni z Sushi Go Party! grę jeszcze bardziej uniwersalną i jeszcze bardziej imprezową! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 8 osób
🎲Od ilu lat: od 8 lat
🎲Czas gry: ok. 20 minut
Everdell – gra planszowa najładniejsza
Everdell to dynamiczna gra oparta o mechanikę przydzielania pracowników. Uwodzi przepięknym wykonaniem i oferuje wiele dróg do zwycięstwa, dzięki czemu jej odkrywanie jest prawdziwą przyjemnością. Everdell to gra bardzo wielu możliwości, która zmienia się z każdą rozgrywką: do pojedynczej partii wykorzystujemy tylko niewielką część komponentów, a zmienne układy na planszy gwarantują stopniowe odkrywanie różnorodnych strategii. W grze bardzo ważna jest sfera wizualna. Pole gry przypominające pień drzewa, pieczołowicie zaprojektowane żetony surowców, a do tego grafiki pełne uroczych zwierzątek w przeróżnych konfiguracjach i pomysłowych ujęciach. Jednak niech nikogo nie zwiedzie słodka tematyka – przy Everdell mamy naprawdę sporo kombinowania, a sama gra skierowana jest raczej do dorosłych i starszych dzieci niż do maluchów. To wielowymiarowa gra, w której trzeba zintegrować różne czynniki mające wpływ na ostateczny wynik. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 13 lat
🎲Czas gry: ok. 40 – 80 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2019
Brzdęk! Nie drażnij smoka – gra planszowa roku i dla całej rodziny 2019
W grze planszowej „Brzdęk” gracze mają za zadanie zebrać jak najwięcej skarbów i artefaktów oraz opuścić podziemia przed towarzyszami. Po drodze będziecie rekrutować sojuszników i zbierać drogocenne łupy. Ale uwaga… jeden fałszywy krok i… brzdęk! – każdy nieostrożny hałas drażni i rozbudza strasznego smoka, a każdy skradziony artefakt wzmaga jego ognistą furię! Pozostaje mieć nadzieję, że inni będą zachowywać się głośniej, a Ty będziesz uciekał szybciej od nich. Kto okaże się najsprytniejszym złodziejem? Komu uda się ujść z życiem i łupami, a kto na zawsze zostanie w smoczych podziemiach? Gra planszowa Brzdęk jest oparta na mechanice deck buildingu, bardzo ważne jest dobre rozplanowanie kolejnego ruchu i… Odrobina szczęścia! Czy warto zejść niżej i zdobyć kolejny artefakt? Czy nadeszła już chwila, że trzeba wziąć nogi za pas? Sam zdecyduj, byle szybko i po cichu! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 40 – 60 minut
Pulsar 2849 – gra planszowa roku zaawansowana
Pulsar 2849 to gra planszowa oparta na zarządzaniu kośćmi, utrzymana w klimacie science fiction. Uczestnicy eksplorują przestrzeń kosmiczną, rozbudowują flotę i rozwijają własne drzewo technologii poprzez tworzenie infrastruktury umożliwiającej transport energii z kolejnych pulsarów. Każdy z graczy dysponuje innymi możliwościami, a także indywidualnym celem, który stara się zrealizować. Główna mechanika gry opiera się o wybór odpowiednich kości i wykonywanie akcji z nimi związanych. W każdej turze los wskazuje, ile kości danego rodzaju pojawi się w grze. Uczestnicy kolejno decydują, z których kości chcą skorzystać; co ważne – wybór konkretnej wartości skutkuje przesunięciem się na torze kolejności w górę lub w dół. Tym samym gracze muszą stale dopasowywać swoją strategię do sytuacji na planszy, ale też analizować opłacalność poszczególnych ruchów. Wybrane kości możemy wydawać na rozmaite akcje: rozbudowę floty, eksplorację kosmosu, wykorzystanie mocy pulsara i rozwijanie własnego drzewa technologii. Dzięki temu mimo elementu losowości, nie zostajemy bez możliwości ruchu – zawsze jest coś, co możemy zrobić, rozbudowując tym samym nasz plan. Pulsar 2849 w ciekawy sposób wykorzystuje element losowy – gracze każdorazowo muszą rozważyć, czy wzięcie danej kości jest rzeczywiście opłacalne. Podejmowanie decyzji podlega różnym zmiennym, przez co wymaga od graczy stałego skupienia i analizy sytuacji. Ponadto zmienny układ początkowy i duża liczba elementów sprawiają, że w grze mamy wiele dróg do zwycięstwa, a poszczególne partie są bardzo zróżnicowane. Jest to gra z kategorii tych cięższych, która zadowoli wytrawnych graczy i wciągnie ich na wiele godzin. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 14 lat
🎲Czas gry: ok. 60 – 90 minut
Ślimaki to mięczaki – gra planszowa roku dla dzieci
W tym wyścigu wygra najwolniejszy ślimak. Podczas gry nie znasz kolorów ślimaków należących do rywali. Za pomocą kostek przemieszczasz nie tylko swojego, lecz także pozostałe ślimaki. Takiego wyścigu jeszcze nie było! Ślimaki to mięczaki to rewelacyjna zabawa dla graczy w każdym wieku. Śpiesz się powoli! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 6 osób
🎲Od ilu lat: od 5 lat
🎲Czas gry: ok. 20 minut
Detektyw – gra planszowa roku tematyczna
W świecie współczesnej zbrodni potrzeba zarówno sprawdzonych metod, jak i nowoczesnych technologii, aby rozwiązać sprawę. Detektyw to kooperacyjna gra planszowa opowiadająca historię w klimatach współczesnego kryminału, która pozwala Ci wcielić się w rolę prawdziwego detektywa, prowadzącego coraz trudniejsze śledztwa. Twoim wrogiem będzie czas i przebiegłość przestępców, a sprzymierzeńcem nowoczesna technologia, dedukcja i skrupulatność. Jako śledczy będziesz zmu-szony podejmować trudne wybory, decydować, które tropy są najbardziej obiecującei sprawnie zarządzać swoimi zasobami. Jako członek agencji Antares otrzymasz dostępdo internetowej bazy danych. Korzystaj z zasobów internetu i wszelkich innych źródeł by rozwiązać sprawę – gra przebija czwartą ścianę, wychodząc poza ramy planszy. Gra Detektyw składa się z 5 różnych spraw kryminalnych, a każda sprawa składa się z talii 36 kart: 1 karty okładki i 35 kart tropów. Odkąd pociągniesz daną kartę, możesz do niej wracać w dowolnej chwili w trakcie kampanii. Detektyw nie jest grą paragrafową. Nie będzie tutaj finałowego akapitu, który obwieści wasz triumf i podsumuje całą historię. Nie spodziewaj się karty, która sprawi, że wszystko stanie się jasne. Wszystkie informacje są rozproszone pośród wielu różnych kart. Musisz czytać między wierszami, aby zbudować spójne teorie i odnaleźć odpowiedzi na końcowe pytania. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 18 lat
🎲Czas gry: 120 – 180 minut
Decrypto – gra planszowa roku imprezowa
Decrypto to drużynowe zmagania w łamaniu słownych szyfrów za pomocą skojarzeń! Zgarnij znajomych, usiądźcie przed księgą szyfrów i spróbujcie złamać kody przeciwników. Stańcie w szranki z przeciwną drużyną łamaczy kodów. Każda z dwóch drużyn otrzymuje zestaw znanych tylko im haseł. Jedna, wybrana osoba z drużyny staje się szyfrantem – zna on kod i stara się przekazać swojej drużynie podpowiedzi słowne w taki sposób, aby jego sojusznicy dopasowali hasła do słów w odpowiedniej kolejności wskazanej przez kod. W tym samym czasie przeciwnicy również próbują go rozszyfrować, ale nie znają haseł oponentów, więc do dyspozycji mają tylko słowne podpowiedzi. Za każdym razem, kiedy przeciwnikom uda się rozgryźć kod, otrzymują 1 żeton sukcesu. Dwa takie żetony oznaczają wygraną! Natomiast jeśli drużyna szyfranta nie rozszyfruje jego słów i nie odgadnie kodu, zyskuje żeton porażki. Dwa takie żetony oznaczają przegraną. Decrypto to świetna imprezowa gra planszowa. 110 kart słów-kluczy (aż 440 różnych haseł) w połączeniu z 48 kartami kodów daje niezliczoną ilość kombinacji, która zapewni Wam wiele niezapomnianych godzin kombinowania, rozszyfrowywania i zabawy! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 3 – 8 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 15 – 45 minut
Hero Realms – gra planszowa roku dla dwóch osób
Hero Realms – gra twórców szalenie popularnej i obsypanej nagrodami Star Realms – łączy radość deckbuildingu z interaktywnością walki charakterystyczną dla kolekcjonerskich karcianek – to wszystko okraszone klimatycznymi grafikami utrzymanymi w klimacie „high fantasy”. Rozgrywkę zaczynamy ze składającą się z 10 kart talią ze złotem (potrzebnym do powiększania talii o nowe elementy) oraz kilkoma sztukami broni. Co turę dobieramy rękę pięciu kart z tworzonej talii, kupujemy nowe karty, dokładając je na stos odrzuconych, który wtasowujemy w talię po dobraniu z niej ostatniej karty. Na środku stołu znajduje się talia targu. Pięć wyłożonych z niej kart pokazuje jakie w danym momencie dobra dostępne są dla każdego z graczy. W trakcie gry stąd pozyskiwać będziemy czempionów, karty akcji i ekwipunku, by gromadzić jeszcze więcej złota i miażdżyć konkurencję. Zwycięzca może być tylko jeden! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 20 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2018
Zamki Burgundii – gra planszowa roku
Dolina Loary w trakcie XV wieku. Gracze wcielając się w role wpływowych książąt starają się powiększać swoje wpływy i bogactwa. W trakcie 5 faz gry gracze zbierają decydujące o zwycięstwie punkty przez handel, hodowlę zwierząt, budowę miasta czy odkrycia naukowe. Dwie kości wyznaczają dostępne opcje akcji ale to gracze zawsze dokonują ostatecznych wyborów. Czy to przez handel lub hodowlę zwierząt, budowanie miasta czy odkrycia naukowe, wiele dróg prowadzi graczy do dobrobytu i sławy! Wiele sposobów na zdobywanie punktów zwycięstwa w tej grze o budowaniu wymaga przemyślanych ruchów runda po rundzie oraz planowania z wyprzedzeniem. Dzięki różnym posiadłościom gra pozostaje wyzwaniem dla graczy przez długi czas ponieważ żadne dwie partie nie są takie same. Zwycięzcą jest gracz z największą ilością punktów zwycięstwa na końcu gry. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 90 minut
Park Niedźwiedzi – gra planszowa roku dla całej rodziny
Od leniwych niedźwiedzi koala, przez słodkie pandy, po groźne niedźwiedzie brunatne, stwórzcie dobrze prosperujący park rozrywki, do którego sami chcielibyście się wybrać! W Parku Niedźwiedzi będziecie zbierać kafelki i budować park dla tytułowych ssaków, starając się odpowiednio rozmieszczać dostępne żetony. Podczas gry będziecie budować swój własny Park Niedźwiedzi. Planujcie umiejętnie lokalizacje poszczególnych atrakcji: wybiegów, pawilonów oraz terenów zielonych tak, aby żadna powierzchnia w waszych parkach się nie zmarnowała. Pawilony oraz wybiegi przyniosą wam punkty zwycięstwa. Im szybciej je wybudujecie, tym więcej punktów zdobędziecie. Dbajcie też o to, aby odpowiednio wcześnie zdobyć pozwolenie na budowę i powiększyć teren swojego parku. Gra dobiegnie końca, kiedy pierwsza osoba w pełni zabuduje swój park atrakcjami. Wygra ten, kto zdobędzie największą liczbę punktów zwycięstwa! Jeśli zawsze chcieliście zagrać w Patchwork w więcej niż 2 osoby to Park Niedźwiedzi będzie strzałem w 10! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 8 lat
🎲Czas gry: ok. 45 minut
Great Western Trail – gra planszowa roku zaawansowana
Jesteście ranczerami i nieustannie gnacie swoje stada z Teksasu do Kansas City, szlakiem zwanym Great Western Trail. U celu wędrówki sprzedajecie krowy i wysyłacie je w dalszą drogę pociągiem. Pozwala to zarabiać pieniądze i gromadzić punkty zwycięstwa. Jest więc oczywiste, że każdorazowo po przybyciu do Kansas City, chcesz mieć najbardziej wartościowe stado. Wymaga to nie tylko trzymania stada w dobrej kondycji, ale także efektywnego wykorzystania usług oferowanych w napotkanych wzdłuż szlaku budynkach. Do osiągnięcia sukcesu niezbędne będzie również zatrudnienie wykwalifikowanych pomocników: kowboje zadbają o stado, rzemieślnicy pozwolą zbudować własne budynki, inżynierowie zajmą się zarządzaniem ważnymi połączeniami kolejowymi. Jeśli umiejętnie zarządzisz swoim stadem i będziesz sprawnie kluczyć między możliwościami i pułapkami Great Western Trail, masz szansę zdobyć najwięcej punktów zwycięstwa i wygrać. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 75 – 150 minut
Wsiąść do Pociągu: Pierwsza podróż – gra planszowa roku dla dzieci
Wsiąść do Pociągu: Pierwsza Podróż to gra skierowana do rodzin, która jest świetnym wstępem do pociągowej serii gier Wsiąść do Pociągu, będącej bestsellerem na całym świecie. Gra zawiera mapę Europy ze skróconymi trasami oraz ilustracjami charakterystycznymi dla każdego z miast. Dzięki tej prostszej wersji najmłodsi gracze oraz początkujący mogą stawiać pierwsze kroki podróżując i odwiedzając miasta naszego kontynentu. Pomimo, że zasady zostały uproszczone, a cele w postaci kart biletów są łatwiejsze do wykonania, to gra pozostaje wierna mechanice serii gier Wsiąść do Pociągu – gracze ścigają się w zajmowaniu tras na planszy. Zapadające w pamięć obrazki odzwierciedlone na kartach biletów ułatwiają odnalezienie miast na planszy najmłodszym dzieciom, które z wielką radością zajmują kolejne trasy używając do tego większych niż zwykle plastikowych wagoników. Jeśli masz pod ręką kogoś, kto zaczyna przygodę z grami planszowymi lub małe dziecko, które nie potrafi jeszcze zbyt dużo czasu skupić się nad planszą, to „Pierwsza Podróż” sprawdzi się znakomicie jako wprowadzenie do gier planszowych również z uwagi na bardzo krótki czas gry. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 6 lat
🎲Czas gry: 15 – 30 minut
This War of Mine – gra planszowa roku tematyczna
Miasto jest oblężone. Brakuje wody, jedzenia, leków i innych podstawowych artykułów. Każdy dzień to walka o przetrwanie. Moralność schodzi na dalszy plan – instynkty zaczynają brać górę. W opuszczonych ruinach budynków możesz znaleźć jakieś przydatne pozostałości, ale wyprawa na ulice miasta zawsze wiąże się z ryzykiem. A jeśli spotkasz żołnierzy? Albo inną zdesperowaną grupę? Jak się zachowasz? Tak właśnie wygląda This War of Mine: Gra planszowa – gra na podstawie bestsellerowej gry komputerowej 11 bit studios, w niczym nieprzypominająca tego, co znacie z innych planszówek. Każda runda to nie tylko walka o przetrwanie i zarządzanie elementarnymi zasobami. To także trudne moralne wybory, których będziecie dokonywać na każdym kroku. Obrabujecie napotkaną rodzinę z ostatnich zapasów? A może zabierzecie im tylko część lub nawet wspomożecie swoimi? Każdy wybór ma swoje konsekwencje, które mogą pojawić się w najmniej oczekiwanym momencie. This War of Mine: Gra planszowa to zupełnie nowe podejście do rozgrywki. Dzięki systemowi Open&Play możecie rozpocząć grę od razu po wyjęciu jej z pudełka i rozłożeniu na stole. Nie znaczy to, że mechanika jest nieistotna – to gra została przygotowana tak, aby wszystko było intuicyjne i zrozumiałe nawet przy pierwszym podejściu. W trakcie tury będziecie wspólnie decydowali o losach Waszych postaci – czy ukryjecie się w ruinach i przymierając głodem spróbujecie znaleźć coś przydatnego w zgliszczach, czy też ostrożnie wyjdziecie na ulice, żeby poszukać jedzenia lub pomocy? A może ktoś spróbuje choć trochę poprawić warunki i zmontuje ze starych desek drzwi lub łóżko? Jest wiele możliwości, a każda znacząco wpływa na grę i toczącą się opowieść. Osią gry jest Księga Skryptów – ponad 1900 opowieści, które sprawią, że żadna gra nie będzie taka sama. W czasie rozgrywki na pewno zdarzy się, że zostaniecie odesłani do Księgi Skryptów. Znaleźliście podejrzaną piwnicę? Spotkaliście rannego żołnierza? Natknęliście się na opuszczony hotel? Skonsultujcie się z odpowiednim skryptem, żeby zobaczyć, jak przebiegnie wydarzenie. Co więcej skrypty nie są zwykłymi opisami – zazwyczaj będziecie jeszcze musieli dokonać wyboru – przeszukacie piwnicę, czy odejdziecie, bo spodziewacie się zasadzki? Pomożecie żołnierzowi, czy haniebnie wykorzystacie sytuację, a może po prostu miniecie go bez cienia współczucia? Każdy wybór ma swoje konsekwencje. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 6 osób
🎲Od ilu lat: od 18 lat
🎲Czas gry: 45 – 120 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2017
Terraformacja Marsa – gra planszowa roku
W Terraformacji Marsa gracz obejmie kontrolę nad jedną z korporacji i jako jej zarząd będzie kupować i zagrywać karty opisujące różne projekty inwestycyjne. Zazwyczaj projekty będą bezpośrednio lub pośrednio przyczyniać się do procesu terraformacji, mogą też jednak być przedsięwzięciami biznesowymi innego rodzaju. Aby wygrać, gracz musi osiągnąć wysoki Współczynnik Terraformacji (WT) i zdobyć dużo Punktów Zwycięstwa (PZ). WT gracza wzrasta za każdym razem, kiedy podniesie on jeden ze Wskaźników Globalnych (Temperaturę, poziom Tlenu lub liczbę Oceanów). Od WT zależy podstawowy dochód gracza, a także jego podstawowy wynik. W miarę przebiegu procesu terraformacji gracze będą mogli realizować coraz większą liczbę projektów. Dodatkowe PZ można zdobyć za wszystko, co przyczyni się do zwiększenia panowania ludzkości nad Układem Słonecznym, na przykład za zakładanie miast, budowę infrastruktury lub ochronę środowiska. Gra dobiegnie końca, gdy na Marsie będzie dostatecznie dużo Tlenu, aby móc nim oddychać (14%), dostatecznie dużo oceanów, aby wytworzyć pogodę przypominającą ziemską (9), i gdy temperatura będzie znacznie wyższa od 0°C (+8°C). Wtedy życie na Marsie, choć dalekie od komfortowego, stanie się możliwe! Zwycięzcą zostanie gracz, który na koniec gry będzie mieć najwięcej PZ. Na PZ gracza składają się jego: WT, kafelki na planszy, zdobyte nagrody, uzyskane tytuły, a także PZ z zagranych kart. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: 90 – 120 minut
Domek – gra planszowa roku dla całej rodziny
Wolisz mieć dużą sypialnię z ekskluzywnym łóżkiem z baldachimem czy preferujesz przestronny salon, w którym bez trudu zmieści się pianino? Pamiętaj, by przy projektowaniu swojego „Domku” dobrze wykorzystać dostępną przestrzeń, gdyż później niezwykle trudno wprowadzić zmiany! W ciągu dwunastu rund zbierzesz tyle kart, by zapełnić swoją planszę pokojami, wybrać kolor dachu i znaleźć miejsce na stylowe lub praktyczne dodatki, tworząc tym samym niepowtarzalny „Domek” z charakterem. Na koniec gracze porównują swoje dzieła i zliczają punkty za funkcjonalność, dobry projekt, jakość dachu i wykończenie całości. Piękno i różnorodność kart (prawie 100 unikalnych grafik) potęgują przyjemność płynącą z każdej rozgrywki. Przejrzysta i bardzo spójna z tematem mechanika daje możliwość podejmowania za każdym razem nowych, ciekawych decyzji i budzi chęć zagrania w „Domek” po raz kolejny… i kolejny. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 7 lat
🎲Czas gry: 30 – 45 minut
Epoka Kamienia Junior – gra planszowa roku dla dzieci
Epoka Kamienia Junior autorstwa Marco Teubnera to urokliwa gra, w której każdy z graczy stara się jako pierwszy wybudować w swojej wiosce trzy chaty. Aby tego dokonać zapamiętujemy jakie akcje kryją się pod zakrytymi żetonami i wskazując odpowiednie wysyłamy Jono i Jandę po surowce potrzebne do wzniesienia domostwa. Po uzbieraniu odpowiedniej kombinacji ryb, jagód, mamucich kłów, wyrobów rzemieślniczych i narzędzi odnajdujemy żeton centrum wioski, wydajemy należytą ilość zebranych dóbr (duże, drewniane pionki) i stawiamy chatę! Po zakończeniu każdej konstrukcji z powrotem zasłaniamy odkryte wcześniej żetony akcji, a dwa z nich zamieniamy miejscami. Nikt nie mówił, że będzie łatwo! Szybka, piętnastominutowa rozgrywka, sprawia że dzieci nie mają czasu znudzić się grą, a wręcz ze zniecierpliwieniem czekają na swoją kolej do wysłania bohaterów na planszę! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 5 lat
🎲Czas gry: ok. 15 minut
Star Wars: Rebelia – gra planszowa roku tematyczna
Gra planszowa Star Wars: Rebelia pozwala graczom odtworzyć emocjonujące starcie pomiędzy Sojuszem Rebeliantów a Imperium Galaktycznym. Obejmij kontrolę nad siłami Imperium i uwolnij ich potęgę militarną, aby odnaleźć bazę rebeliantów albo wywołaj Rebelię na szeroką skalę, opierając się na walce partyzanckiej i sabotażu. Do zwycięstwa będziecie jednak potrzebowali czegoś więcej niż potężnej broni. Będziecie potrzebowali bohaterów! Te kultowe postaci mogą wyruszać na tajne misje, aby pomóc w realizacji celu przyświecającego ich stronnictwu albo mogą utrudniać działania rywali. Wyślij Luka Skywalkera na Dagobah, aby odbył tam szkolenie Jedi albo spraw, aby Darth Vader zastawił pułapkę, która uwięzi Hana Solo w karbonicie! Czy Imperium uda się stłumić Rebelię jednym silnym ciosem? Los galaktyki jest w waszych rękach. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 14 lat
🎲Czas gry: ok. 180 – 240 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2016
Tajniacy – gra planszowa roku
Dwie drużyny, którym przewodzi dwóch Szefów Wywiadu, próbują jak najszybciej nawiązać kontakt ze wszystkimi swoimi agentami. Problem leży w tym, że Szef Wywiadu może podawać swojej drużynie tylko jedno hasło na turę, którym powiąże ze sobą kilka widocznych dla wszystkich kryptonimów. Drużyna musi domyślić się, który z prezentowanych kryptonimów należy do agentów ich drużyny, omijając cudzych agentów. Ale uwaga! Jeden z kryptonimów należy do zabójcy… Hasła są wieloznaczne, skojarzenia również – owocuje to rozgrywką pełną śmiechu i emocji. Szefowie Wywiadów mogą co prawda komunikować się ze swoja drużyną, używając tylko jednego skojarzenia na turę, ale drużyna może dyskutować do woli, wspólnie decydując, które hasła pokaże swojemu Szefowi. Szef Wywiadu nie może się niczym zdradzić i przez cały czas musi zachować kamienną twarz, co nie jest takie łatwe! Zwłaszcza gdy po pierwszych prawidłowych domysłach, drużyna zaczyna zbaczać na niebezpieczne wody… (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 8 osób
🎲Od ilu lat: od 14 lat
🎲Czas gry: ok. 10 minut
Marco Polo – gra planszowa roku zaawansowana
Po przybyciu do Pekinu wracają na Zachód w służbie Chanowi, zmierzając do najdalszych zakątków jego imperium w poszukiwaniu sławy i bogactwa. Marco Polo II to samodzielna gra. Choć z poprzednią częścią łączy ją wiele elementów, nie jest ona wymagana do rozgrywki. To całkiem nowa podróż, która przynosi wyjątkowe wyzwania – zupełnie nowe akcje, reguły punktacji, a także towar: rzadki i cenny chiński jadeit. Odnajdź dawne szlaki lub odkrywaj nowe i kontynuuj budowanie nieśmiertelnej spuścizny Marco Polo! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 90 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2015
Splendor – gra planszowa roku
Splendor jest dynamiczną i niemal uzależniającą grą w zbieranie żetonów i kart, które tworzą zasoby gracza, umożliwiające mu dalszy rozwój. Gracze wcielają się w renesansowych kupców, którzy próbują nabyć kopalnie klejnotów, środki transportu, sklepy – wszystko to w celu zdobycia jak największego prestiżu. Gdy będziesz już dostatecznie bogaty, być może zaszczyci Cię swą wizytą przedstawiciel szlachty, co jeszcze podniesie Twój prestiż w oczach konkurencji. Każdy gracz w swojej turze może podjąć jedną akcję z poniższych trzech: 1. pozyskać żetony – trzy różne lub dwa takie same, 2. kupić lub zbudować kartę – płacąc za nią posiadanymi żetonami – klejnotami i dodając ją do swoich kart na stole, 3. zarezerwować kartę. Ostatnia akcja pozwala mieć graczowi pewność, że nikt nie zabierze mu karty, którą sobie upatrzył lub że przeciwnik nie zbuduje kluczowej dla niego karty. Akcja ta kosztuje Cię całą rundę, ale w zamian dostajesz żeton złota, który może w przyszłości posłużyć jako dowolny klejnot. Wszystkie karty, które kupujesz, dają Ci stałe zniżki na zakup następnych kart, niektóre dają również punkty prestiżu. Pierwsza osoba, która zdobędzie 15 punktów prestiżu, wygrywa grę! Mimo, że gra jest przeznaczona dla graczy od 10 lat – mechanicznie jest ona zrozumiała także dla młodszych dzieci, już od wieku 4-5 lat. Dlatego każdego, kto chciałby zaprosić do zabawy młodsze dzieci, zachęcamy do skorzystania z wariantu pozwalającego dzieciom na dorównanie dorosłym. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: ok. 30 minut
Osadnicy: Narodziny Imperium – gra planszowa roku zaawansowana
Cztery światowe potęgi odkrywają nowe obszary obfitujące w surowce i możliwości. Rzymianie, Barbarzyńcy, Egipcjanie oraz Japończycy – wszyscy chcą poszerzyć granice swoich imperiów, obejmując w posiadanie nowe terytoria. Wznoszą budynki, aby zwiększyć swoją potęgę ekonomiczną, eksploatują kopalnie oraz rozwijają farmy, aby pozyskiwać surowce, budują baraki, żeby szkolić swoich żołnierzy. Wkrótce nowy obszar okazuje się być za mały dla nich wszystkich i rozpoczyna się wojna. Osadnicy: Narodziny Imperium to karciana gra, która pozwala graczom wcielić się w role przywódców czterech wspaniałych cywilizacji. W ciągu 5 rund, gracze będą odkrywać nowe tereny, wznosić budowle, wytwarzać i handlować surowcami, najeżdżać wrogów, a wszystko po to, aby zdobywać punkty zwycięstwa. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: ok. 60 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2014
Potwory w Tokio – gra planszowa roku
Potwory w Tokio to gra dla od 2 do 6 graczy, w której wcielają się oni w zmutowane monstra, gigantyczne roboty i potężnych obcych, którzy z radościa okładają się wzajemnie w sielskiej atmosferze walcząc o tytuł króla Tokio, nie zważając przy tym na zniszczenia i spustoszenie, które sieją w samym mieście. W trakcie swojej tury rzucasz sześcioma kośćmi wybierając symbole, których będziesz chciał użyć w nadchodzącej turze. Dzięki nim będziesz mógł atakować inne monstra, regenerować energię, leczyć się i kupować karty specjalne. Dzięki nim posiądziesz specjalne zdolności jak regeneracja, naturalny pancerz, mimikrę, plucie kwasem, czy zianie ogniem! Używaj ich rozsądnie, aby udowodnić, że Tokio to tylko Twoje terytorium. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 6 osób
🎲Od ilu lat: od 8 lat
🎲Czas gry: ok. 30 minut
Terra Mystica – gra planszowa roku zaawansowana
W grze Terra Mystica każdy z graczy obejmuje dowodzenie nad jedną z 14 ras i stara się rozwijać szybciej i bardziej efektywnie niż przeciwnicy. Terra Mystica to świat pełen magii, jego mieszkańcy są w stanie przekształcać teren, na którym żyją. Każda rasa ma swój ulubiony rodzaj terenu i tylko na tym terenie może budować. Właśnie dlatego wszystkie rasy opanowały zdolność Przekształcania terenu. Podczas rozgrywki gracze muszą zajmować kolejne tereny, aby wznosić Osady. Ponieważ gracz zdobywa Moc, kiedy inni gracze budują Osady lub rozbudowują budowle w bezpośrednim sąsiedztwie, trzeba znaleźć równowagę pomiędzy Sąsiadowaniem z innymi graczami i wolną przestrzenią do ekspansji. Gra Terra Mystica jest jedną z najlepiej ocenianych gier na targach Essen 2012, więc możemy mieć pewność, że jest to tytuł godny uwagi. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 100 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2013
Small World – gra planszowa roku
Small World to gra, w której gracze prowadzą swoje nacje w świecie, który jest po prostu za mały, aby pomieścić je wszystkie… Small World, stworzony przez Philippe Keyaerts jako następca jego szeroko nagradzanej poprzedniej gry Vinci, to świat zamieszkany przez różnorodne rasy – krasnoludy, czarodziejów, amazonki, gigantów, orki a nawet ludzi. Każda z tych nacji posyła do walki swoje armie – wszystko, aby zdobyć chociaż odrobinę nowego terytorium i wymazać inne plemiona z powierzchni ziemi. Niestety, cywilizacje w miarę wzrostu zatracają swoją dynamikę i możliwości rozwoju, dopada je stagnacja a w końcu upadek. Kluczem do zwycięstwa w Small World jest nie tylko wybór spośród 14 ras i 20 specjalnych mocy; najważniejsze to przewidzieć upadek i w odpowiednim momencie wycofać się z danej cywilizacji, udzielając swojego poparcia nowej sile, która rozwinie się na gruzach tych, którzy przeminęli. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 8 lat
🎲Czas gry: ok. 60-90 minut
Robinson Crusoe: Przygoda na przeklętej wyspie – gra planszowa roku zaawansowana
Robinson Crusoe: Przygoda na przeklętej wyspie to wielka gra Portalu. Tym razem porywamy was na bezludną wyspę i rzucamy w wir niezwyklych przygód, które przytrafią się grupie rozbitków! Będziecie budować szalas, palisadę, bronie, będziecie tworzyć przedmioty, będziecie starać się robić co w waszej mocy, by… by przetrwać. Będziecie szukać pożywienia, walczyć z bestiami, chronić się przed złą pogodą… Wciel się w rolę jednego z czterech członków załogi statku (kucharza, stolarza, odkrywcy lub żołnierza) i staw oko przygodzie. Użyj zdolności, by pomóc kompanom, przedyskutuj plan działania i wciel go w życie! Szukajcie skarbów. Odkrywajcie tajemnice wyspy. Realizujcie cele jednego z sześciu pasjonujących scenariuszy. Zacznijcie od budowy i podpalenia stosu drewna, by wezwać pomoc, a następnie przejdźcie do kolejnych przygód. Zostańcie egzorcystami na przeklętej wyspie. Zostańcie łowcami skarbów na wyspie wulkanów. Wcielcie się w rolę ratowników i uratujcie piękną damę, która utknęła na samotnej skale daleko od brzegu… (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: ok. 75-120 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2012
Kolejka – gra planszowa roku
Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste… Gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach, nie wiedząc z początku do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Napięcie rośnie, gdy odsłania się karty dostawy towaru i okazuje się, że kart towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców, stojących najbliżej drzwi do sklepu. Kolejka zaczyna napierać na drzwi, bo każdy chce być pierwszy. Do przepychania się w kolejce gracze używają zagrywanych z ręki kart kolejki, takich jak: „Matka z dzieckiem na ręku”, „Pan tu nie stał” czy „Towar spod lady”. Muszą jednak uważać na „Remanent”, „Pomyłkę w dostawie” oraz na stojące w każdej kolejce czarne pionki – spekulantów. Z zakupami wrócą do mieszkania tylko ci, którzy najsprawniej wykorzystali trzymane w ręku karty kolejki. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 60 minut
Labyrinth: The Paths of Destiny – gra planszowa wyróżniona przez graczy
Każda rozgrywka jest unikalnym starciem, w którym epickie postacie bohaterów używają swoich potężnych mocy, zdobywają magiczne artefakty i kreują za każdym razem inny, unikalny wygląd labiryntu, pragnąc zdobyć upragnioną… nieśmiertelność! Ścieżki starożytnego labiryntu ciągle się zmieniają, każdy z graczy tworzy je, zmierzając do centrum, gdzie czeka… NIEŚMIERTELNOŚĆ. Jednak poza przeciwnikami, próbującymi pokrzyżować nasze plany, na straży upragnionej nagrody stoi magiczny konstrukt – Golem, którego trzeba przechytrzyć. Stawka jest wysoka, a ten, kto ją zdobędzie, zmieni losy świata zgodnie z pradawną przepowiednią. W magicznym labiryncie, gdzie nie istnieje czas, musisz poradzić sobie nie tylko z konkurencją, ale także pułapkami i niespodziewanymi zdarzeniami, wstrząsającymi całym labiryntem. Proste i czytelne zasady pozwalają szybko zacząć grać i świetnie się bawić, przenosząc Cię do starożytnego miejsca, pełnego magii. Współzawodnictwo, którego doświadczysz jednego przyprawi o łzy śmiechu, kiedy pokrzyżujesz plany przeciwnikom lub „zemścisz” się, za ich wcześniejsze sztuczki, a innym da dużo do myślenia, gdy Golem pokrzyżuje ich plany! Sprawdź się i wykuj swoją ścieżkę, biegnącą pomiędzy przeznaczeniem, a mocą tkwiąc głęboko w Tobie! (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 6 osób
🎲Od ilu lat: od 14 lat
🎲Czas gry: ok. 60 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2011
Boże Igrzysko – gra planszowa roku
Gra obejmuje dzieje I Rzeczpospolitej od czasu panowania dynastii Jagiellonów i wojen z Zakonem Krzyżackim, aż po rozbiory Polski w XVIII wieku. Boże Igrzysko zostało zaprojektowane dla trzech graczy, lecz posiada również wariant dla czterech osób. Każdy z graczy wciela się w rolę przywódcy jednej z głównych familii magnackich tamtych czasów. Biały kolor odpowiada rodowi Radziwiłłów (herbu Trąby), czerwony odpowiada Sapiehom (herbu Lis), niebieski Potockim (herbu Piława), a żółty rodowi Leszczyńskich (herbu Wieniawa). Podczas rozgrywki gracze będą musieli szukać kompromisu pomiędzy interesem własnego rodu, a interesem całej Rzeczpospolitej. Rozgrywka trwa cztery tury, każda z nich jest podzielona na kilka etapów i faz. W każdej turze Rzeczpospolita będzie zmagała się z ościennymi państwami, które będą próbowały dokonać na nią inwazji. Północnym granicom Polski zagrażać będzie Zakon Krzyżacki, później Szwedzi, a na końcu zachłanni Prusacy. Z północnego wschodu grozić będzie coraz większa potęga Rosji. Z południowego wschodu będą nadchodzić nieujarzmieni Tatarzy. By z nimi walczyć, gracze będą mogli posiłkować się wojskami kozackimi, te jednak skore są do buntu. Na południu rozpościera się muzułmańska potęga Imperium Otomańskiego. Za wojnę z niewiernymi, graczy czeka największa chwała, będą mogli oni nawet iść na odsiecz Wiednia. Ostatnie ościenne mocarstwo – Imperium Habsburgów – na początku gry zachowuje pozorną neutralność, jednak próbuje zdominować Rzeczypospolitą politycznie. W ostatniej turze Habsburgowie ściągają jednak białe rękawiczki i przyłączają się do Rosji i Prus w celu rozebrania Polski. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 3 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 120 minut
Warhammer: Inwazja – gra planszowa wyróżniona przez graczy
Gra karciana Warhammer: Inwazja to gra dla dwóch osób, pełna zażartych zmagań, sprytnego zarządzania królestwami i epickich wypraw. Gracze muszą rozsądnie zarządzać zasobami, przeznaczając je na rozbudowę swojej krainy, wypełnianie misji i atakowanie wrogiej stolicy.Czy będziesz grać niezniszczalnymi, pamiętliwymi Krasnoludami, przebiegłym i elastycznym Imperium, dzikimi, niszczycielskimi Orkami, czy też może entropicznymi, zmutowanymi siłami Chaosu? A może zawrzesz sprytne przymierze i zagrasz kombinacją potężnych oddziałów Porządku lub Zniszczenia? Gra Karciana Warhammer: Inwazja została osadzona w świecie gry bitewnej Warhammer Fantasy Battle i zaprojektowana przez Erica M. Langa. Jest to pojedynek w którym dwaj gracze zbierają swoje siły, gromadzą ogromne zasoby, wyprawiają się na niebezpieczne, ale jakże opłacalne misje, budują i rozwijają swoje królestwo oraz prowadzą zmasowane oblężenia przeciw silnie ufortyfikowanym jednostkom wroga. Każda rasa wnosi do gry odrębną historię i własny potencjał: Krasnoludy to mistrzowie uzbrojenia, dzięki któremu mogą przetrwać ciosy, śmiertelne dla każdej innej istoty. Orki wszędzie manifestują swoje zamiłowanie do walki, zdolne do zadawania rozległych obrażeń i wyrządzania szkód na niewyobrażalną skalę. Dobrze zorganizowane Imperium szybko się rozwija i bezbłędnie rozlokowuje swoje siły. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 30 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2010
Cywilizacja: Poprzez wieki – gra planszowa roku
Cywilizacja: Poprzez Wieki to najnowsza edycja światowego hitu, gry która przebojem wdarła się do świata planszówek. Jest to gra planszowa odwołująca się mocno do legendarnej gry komputerowej Sid Meier’s Civilization. Zarówno miłośnicy tego tytułu jak i po prostu zwolennicy dobrych, strategicznych gier planszowych – znajdą tutaj wszystko czego szukają w grze o rozwoju cywilizacji. Mimo olbrzymiego spektrum możliwości – całość została zawarta w prostej i przejrzystej mechanice gry, w której nie ma miejsca na wyjątki czy skomplikowane tabelki. Zawarto w niej wszystkie kluczowe mechanizmy komputerowej Cywilizacji, przez co zasady stają się jeszcze bardziej naturalne i intuicyjne dla każdego miłośnika hitu Sida Meiera. Losowy rozkład kart powoduje, że każda rozgrywka jest niepowtarzalna i trzeba adaptować swoją strategię do możliwości pojawiających się w kartach. Jaka będzie Twoja cywilizacja? Wojownicza, zaawansowana technologicznie, religijna? Wyda na świat żołnierzy czy poetów? Na jej przywódcę możesz wybrać Hammurabiego, Napoleona a nawet Elvisa Presleya. Możesz zbudować wielkie piramidy, wieżę Eiffla lub najlepsze bary szybkiej obsługi. Tylko od Ciebie zależy, jaki ślad w historii pozostawisz i w każdej rozgrywce możesz obrać inną drogę. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 180 – 240 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2009
Agricola – gra planszowa roku
Rozpoczynacie grę, posiadając dwóch członków rodziny, mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie będziecie wysyłać członków rodziny do pracy, aby wykonywali różne akcje. Jeśli uzbierasz odpowiednią ilość drewna i trzciny, możesz rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę. Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. W grze będziesz orać pola oraz je obsiewać, aby pozyskać żywność. Zboże rosnące na polach i warzywa zbierasz podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Abyś mógł rozwijać hodowlę, potrzebujesz ogrodzonych pastwisk, na których możesz wypasać owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój twojego gospodarstwa. Każda karta da ci konkretne korzyści w grze. Punkty zwycięstwa możesz otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa otrzymasz jednak przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny. W trakcie rozgrywki będziesz korzystać tylko z czternastu spośród 96 różnych kart Pomocników i Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz różnego rodzaju warianty gry zespołowej zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 1 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 90 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2008
Puerto Rico – gra planszowa roku
Do dynamicznego rozwoju Nowy Świat potrzebuje ciężkiej pracy swoich mieszkańców: nieustraszonego plantatora, przedsiębiorczego budowniczego, życzliwego burmistrza, mądrego zarządcy, sprawnych kupców, dzielnego kapitana i wytrwałych poszukiwaczy. W trakcie kolejnych lat będziesz obejmować różne posady, wcielając się w poszczególne role, co przełoży się na punkty zwycięstwa. Wszyscy będziecie musieli dostosować się do nadchodzących zmian, jednak tylko najsprytniejszy zdobędzie najwięcej punktów i będzie mógł się cieszyć zwycięstwem. Celem gry Puerto Rico jest zdobycie największej liczby punktów zwycięstwa, zarządzając idylliczną wyspą. Wszyscy będziecie kolejno wykonywać akcje, wcielając się w różne postacie. W każdej rundzie wszyscy będziecie mogli skorzystać z akcji wybranych postaci, jednak tylko osoba, która wybrała daną postać może skorzystać z jej przywileju. Bądźcie jednak uważni, ponieważ niektóre decyzje mogą okazać się bardziej korzystne dla przeciwników niż dla Was. Starajcie się utrzymać przewagę nad rywalami, dostosowując się do ciągle zmieniających się warunków. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 5 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 70 – 120 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2006
Wysokie napięcie – gra planszowa roku
Zarabianie pieniędzy na elektryczności? Zbijanie kokosów na elektryczności? Co za świetny pomysł!!! Czy powinienem używać węgla lub oleju do wytwarzania prądu w tradycyjny sposób? A może te zasoby wyczerpią się w przyszłości? A może przyszłość leży w spalaniu śmieci? Z pewnością energia jądrowa jest bardzo zachęcająca. Jeśli tylko rząd zatroszczy się o składowanie odpadów atomowych przyniesie to spory zysk. Oczywiście możesz używać bardziej ekologicznych źródeł energii i być niezależnym od zasobów. Ale czy takie rozwiązanie będzie wystarczająco wydajne, aby zaspokoić wszystkich klientów? No i nie zapomnij o rywalach. Konkurencja nie śpi. Analizuj jakie elektrownie budują, jakie miasta mają w zasięgu, od jakich zasobów zależy ich sukces i jakimi nowymi elektrowniami się interesują. W trakcie gry licytuje się elektrownie (np. atomowe, wiatrowe, itp.), których następnie używa się do podłączania miast do swojej sieci energetycznej. Niektóre rodzaje elektrowni wymagają specyficznych surowców (np. węgla, uranu), których ceny i dostępność zmienia się dynamicznie na rynku. Zwycięzcą zostaje osoba, która podłączyła do swojej sieci i zaopatruje w energię największą liczbę miast. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 6 osób
🎲Od ilu lat: od 12 lat
🎲Czas gry: ok. 120 minut
Neuroshima HEX – wyróżnienie graczy
Neuroshima HEX 3.0 to planszowa gra strategiczna rozgrywająca się w postapokaliptycznym świecie opanowanym przez mutantów i bezwględne maszyny Molocha. Każdy z graczy dowodzi jedną z armii, na którą składają się żetony jednostek, modułów i akcji, które wykłada się na heksagonalnej planszy pola bitwy. Każda armia składa się z 35 żetonów, na które składają się żetony jednostek oraz akcji specjalnych. Jednostki wykłada się na planszę, na dowolnym polu nie zajętym przez inny żeton. Każda z nich ma oznaczenie informujące, czy jest jednostką strzelającą czy walczącą wręcz a także inicjatywę (o wartości od 0 do 3). Na żetonie znajdują się także symbole oznaczające z jaką siłą i w jakie kierunki atakuje. Niektóre jednostki mają zdolności specjalne, np. „Sieciarz” może zablokować działanie sąsiadującej jednostki, inne mogą atakować dwukrotnie, jeszcze inne mają zamontowany pancerz itp. Symboli jest niewiele, są czytelne i bardzo łatwo się w nich połapać – nie trzeba ich nawet specjalnie znać przed rozgrywką. Przykładowe żetony można zobaczyć w galerii poniżej. Wśród żetonów występują żetony specjalne „Bitwa”, które można zagrać, aby rozpocząć walkę. Momenct rozstrzygania bitwy jest bardzo efektowny – wiele jednostek ginie, wykonując przed śmiercią jeszcze jeden, zabójczy atak. Dobre ustawienie jednostek i ich osłona oraz ochrona bazy są bardzo trudne, często więc posyła się jednostki w samobójcze misje, aby tylko zdjąć jeszcze jeden punkt z bazy przeciwnika. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 2 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: ok. 45 – 90 minut
➡️ Najlepsze gry planszowe 2005
Osadnicy z Catanu – gra planszowa roku
Osadnicy z Catanu (Settlers of Catan) to bardzo popularna na całym świecie gra rodzinno-ekonomiczna o bardzo dużej „miodności” grania. Teraz prezentujemy jej polską edycję! Gracze są osadnikami na niedawno odkrytej wyspie Catan. Każdy z nich przewodzi świeżo założonej kolonii i rozbudowuje ją stawiając na dostępnych obszarach nowe drogi i miasta. Każda kolonia zbiera dostępne dobra naturalne, które są niezbędne do rozbudowy osiedli. Gracz musi rozważnie stawiać nowe osiedla i drogi, aby zapewnić sobie dostateczny, ale zrównoważony dopływ zasobów, a jeśli ma ich nadmiar – prowadzić handel z innymi graczami sprzedając im owce, drewno, cegły, zboże lub żelazo a pozyskując od nich te zasoby, których ciągle mu brakuje. Pierwszy z graczy, który uzyska dziesięć punktów z wybudowanych przez siebie dróg, osiedli i specjalnych kart – wygrywa. (opis wydawcy)
🎲Dla ilu osób: 3 – 4 osób
🎲Od ilu lat: od 10 lat
🎲Czas gry: ok. 45 – 60 minut